Et par forslag til, hvordan du kan modificere dit formula board m.v.

 

Når man køber et nyt eller brugt formula board, er det sjældent "plug-and-play" -  så her er et par forslag til, hvilke puslerier man kan starte med. Et par punkter er nok lidt nørdede, mens andre måske kan være en overvejelse værd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formula boards har jo ikke en milliard muligheder for placering af fodstropperne. Men blandt de få muligheder, der er, kan man jo lige så godt forsøge at ramme de mål, man plejer at have succes med. Yderligere om fodstropper ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Før eller siden kommer brættets stævn til at ligge under sejlet (f. eks. når du drejer brættet rundt under sejlet inden en vandstart). Og så vil skridlaget  selvfølgelig kradser godt i monofilmen. Her er stævnen slebet let og spray-lakeret.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formula-sejlere er afhængige af informations-udveksling - også når det drejer sig om mastefodens placering. En opmåling af mastesporets afstand fra hækken starter med en vinkel og et målebånd ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

... mastesporets afstand fra hækken er målt op og tallene afsat (så tallene ikke dækkes af mastebasen). "30", "35" og "40" skal selvfølgelig oversættes til 135cm, 135 cm og 140 cm fra hækken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man hører til de, der altid mister møtrikken til mastebasen, kan den jo placeres permanent i mastesporet. Her hindres møtrikken i at slippe ud med et stykke "liggeunderlag" og en klat lim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man har bestemt sig for at sætte en flap på brættet, kan man jo ligeså godt gøre det først som sidst. Materialer: Et finne-cover og lidt epoxy. Husk et være meget præcis med tilpasningen, så flappen ikke skaber for meget turbulens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man vil montere en kyllingestrop, må man ofte ud i gemmerne for at finde en gammel strop og de nødvendige dimser. Indtil brættet er "skudt ind",  ka' det gi' lidt  tryghed med en kyllingestrop. Senere kan man jo så overveje at fjerne den.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Medfølgende finner passer (ofte), men de gamle finner må passes til. Finne-hovedet på den godt brugte finne til venstre har fået lagt lidt materiale på i form af noget lyserødt epoxy-spartel (fra Nautix).

 

 

 

 

 

 

 

 

Hver gang en finne skal tilpasses et bræt, skal man også afpasse finne-boltene. Og det ender gerne med, at man skal ha' fat nogle nye - hvilket ikke altid er helt ligetil (skal være syrefast, rustfrit stål).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå ja, formula brætterne bli'r jo kortere og kortere, og hvis man ikke vil investere i en ny boardbag, kan man jo korte den gamle lidt af. Her er brætposen "foldet ind i sig selv" og primitivt (men effektivt) rimpet sammen med nogle strips.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvor tit står formula-sejlerne ikke på stranden og diskuterer rake (hældning) på de forskellige finner? Specielt hvis finnernes rake er modificerede, kan man hurtigt gå vild vinkler og betegnelser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moderne formula boards har oftest rails (kanter), der på et eller andet sted er næsten lige - så hvorfor ikke udnytte det til at lave en "skabelon" til måling af finnernes rake?

Her viser en Debo R16 sig at have en rake på +6.