Hvis fodstropperne (tilsyneladende) ikke er placeret rigtigt ....

 

Placeringen af fodstropperne er en højst individuel sag. Nogle af os er skabt (eller slidt) vinde og skæve - og andre af os har tillagt os nogle temmelig akavede positioner på brættet. Under alle omstændigheder er fodstroppernes placering en meget vigtig del af formula brætternes trim - ja,  ofte skal et ellers bortdømt bræt blot ha' ændret fodstrop-positionerne for at virke som verdens bedste bræt.

Herunder er nogle helt personlige betragtninger, der ikke er afstemt med klogere og bedre sejlere:

 

 

Eksempel på en situation, hvor et ikke er nødvendigt at ændre stroppernes placering.

 

Selv om stropperne føles at være forkert placeret, er det ikke altid nødvendigt at flytte rundt på dem. Hvis f. eks forreste fod hele tiden ryger ud af fodstroppen, kan miseren ofte kompenseres ved ...

  • at sætte en større finne på brættet.

  • at sænke bommen

  • at slække udhalet, så sejlet får mere power og rettet sig mere op

 

Et par ekspempler på, hvordan man kan få noget ud af at ændre stroppernes placering i de eksisterende huller.

  • Jo mere man tværstiller forreste fodstrop, jo mere vil man have tendens til at dreje krop (og blik!) fremad. Og af én eller anden grund er det meget lettere at tage højde, når man "kikker op mod vinden". Det føles godt noget kejtet at stå med forreste fod i Chaplin-stilling - men det virker!

  • Jo mere man vinkler bageste fodstrop ind mod midten af brættet (altså stroppens forreste fastgørelse længere ind), jo bedre kan man presse med hælen længere fremme på brættets kant. Ved at trykke lidt længere fremme med bageste fod kan man ofte få brættet til at ligge lidt fladere - og derved både tage mere højde og holde det planende længere i svag vind.

  • Jo mere man samler stropperne (f. eks. bageste stropper i forreste huller/forreste stropper i bageste huller), jo lettere er det at ramme det uforglemmelige trim, hvor man (næsten) kun sejler på finnen med brættet (næsten) ude af vandet - og hvor man kun lige akkurat undgår at lette med hele ekvipagen.

  • Jo længere ind mod brættets centerlinie man placerer (specielt bageste) stropper, jo lettere kan man slippe afsted med at sejle med en mindre finne uden at trykke luv-siden af brættet ned. Omvendt har man ikke så meget kontrol over en stor finne på denne måde - og det kan være vanskeligt at lægge det nødvendige pres på finnen, så brættet kommer til at ligge passende højt på vandet.

 

Når det er nødvendigt med nye huller og plugs.

 

Èn holdning til forkert placerede plugs er, at så må man jo vænne sig til dem, som de er. Hvis man imidlertid har helt styr på, hvilket strop-setup, der passer til éns sejlstil - og dette setup på ingen måde kan opnås med de forhåndenværende huller - kan eneste udvej være at sætte nogle nye plugs i brættet. Og - hvis man er en hund efter at eksperimentere med sin fodstilling på brættet, kan det ovenikøbet være en underholdende beskæftigelse at spede plugs ud over brættet. Forøvrigt viser erfaringen, at mens man tidligt på sæsonen har hang til "defensive" placeringer af nye plugs, krabber man sig ofte i løbet af sæsonen tilbage i de fabriksdikterede placeringer (sandsynligvis i takt med øget selvtillid og træningstilstand).

 

Herunder er vist, hvordan den risikovillige sejler kan give fodstropperne flere placeringsmuligheder. Lige et par hints:

  • For store ansamlinger af epoxy får den til at koge up, og varmen ved den proces kan let smelte skummet bort i brættet.

  • I tiden fra du starter arbejdet med epoxyen til den er hærdet (afbundet), må temperaturen ikke stige, da epoxyen da vil blive trykket ud af brættet. Allerbedst er det, hvis temperaturen under processen falder svagt, så epoxyen bliver trukket lidt ind i brættet. Under alle omstændigheder vil det være fikst at holde luftskruen åben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg er blevet enig med mig selv om, at Starboard 161eren har for få placeringsmuligheder for de bageste stropper - i hvert fald i forhold til, hvordan jeg plejer at stå på et formula board.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et nærbillede af plugsene bagest til højre. Ønsket er at få mulighed for at sætte stropperne lidt ind, lidt frem - samt at kunne vinkle dem lidt (dvs. mere ind foran). Yderlige ønskes også mulighed for lidt mere samlede stropper.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er meget sjældent, at padsene bare kan rykkes af, og her er de blevet  skåret nænsomt af med en kniv. Samme kniv er der derefter brugt til at lave huller til de nye plugs (hjulpet lidt på vej med en hammer).

 

 

 

 

 

 

 

 

Et nærbillede af nogle huller og de nye plugs. I dette tilfælde er plugsene (Nautix) blevet tilpasset Starboards nye anti-twist system. Sider og bund af hullerne pensles med lidt epoxy.

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er klippet nogle  strimler glasvæv, som er blevet trykket så tilpas langt ned i hullerne, at der kan hældes lidt smule epoxy ned.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plugsene er trykket ned i hullerne. Der skal gerne være så tilpas meget epoxy i hullerne, at en anelse epoxy trykkes op, således at der ikke opstår luftblærer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Epoxyen er hærdet ("afbundet"), og glasvæv og plugs er slebet i niveau med dækket. Derefter er der blevet lagt et par lag epoxy-vædet glasvæv henover hver plug.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Epoxyen er hærdet, og glasvævet er slebet (næsten) i niveau med dækket. Som ekstra sikkerhed mod utætheder i coatingen er der sprayet henover området med lidt auto-klarlak (der skal kunne tåle kontaktlim!).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Footpaden er limet på igen med kontaktlim - og nu gælder det så om at finde hullerne de nye plugs. En tommestok og nogle knappenåle hjælper godt på vej - hvorefter der med stor påpasselighed kan skæres/bores huller i paden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu er der så en del flere muligheder for at placeret fodstroppen - også ved at kombinere de gamle plugs med de nye.

 

 

 

 

 

 

 

Det gør jo ikke altid livet lettere med flere valgmuligheder ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er der I  første omgang  valgt at gøre stropperne fast i det forreste hul i den bageste "gamle" plug - og i det bageste hul i den nye, forreste plug. Kun lidt tid på vandet kan vise, om det dur.