... men intet er kun sort eller hvidt ....
Lidt ros til nogle windsurf-firmaer, der ellers er god grund til at kritisere.
Verden er som bekendt ikke enten sort eller hvid – og for at det hele ikke kun skal være gold kritik, følger her et par eksempler på, at de selvsamme firmaer, der andetsteds på disse sider har fået retfærdig kritik, også kan krediteres for meget godt. Og det drejer sig altså stadig om race-produkter ...
Maui Sails (Spanier/McGain): Kommunikation - og løsninger uden dikkedarer.
Maui Sails skal krediteres for på deres hjemmeside at have et åbent forum, der mig bekendt ikke censureres. Lad gå med, at Spanier kan være lidt selvretfærdig og ømskindet - specielt når det gælder forhistorien (han elsker at hade Neil Pryde!). I en tid, hvor den frie, åbne debat mere og mere underlægges kommercielle hensyn (Neil Pryde lukkede sit forum i efteråret '06 efter kraftig - men velbegrundet - kritik), skal Spanier ha' ros for sin stædige fastholden af en demokratisk debat, der ikke altid er til gavn for hans egne produkter. Og skønt diskussionerne på Maui Sails' forum måske ikke er så intensiv, som da The Team residerede hos Gaastra, er det stadig her, man kan gå hen, hvis man tænder på dybdegående (nørdede) diskussioner, der kan fortsætte laaaaaaangt ud ad tangenten.
Maui Sails dyrker de konstruktionsmæssigt traditionelle dyder, der normalt ikke gi'r køberne/sejlerne den slags grimme overraskelser, som ellers kan ødelægge hele sæsonen. Spanier er konservativ i materialevalg, konstruktion og design; og han er meget opmærksom på, om konkurrenternes nye tiltag er gimmick eller nybrud. Selvom Spanier af og til skal trækkes hen til truget (f. eks. i spørgsmålet om den brede mastelomme, som han først har accepteret efter at have nedgjort den i 3 sæsoner), har hans noget fodslæbende approach og højlydte kritik af konkurrrenternes uproduktive salgstricks ofte hjulpet os (sejlerne) til at vente lidt med at springe på de nyeste "breakthroughs".
Starboard: Kommunikation, innovation og diversitet.
Selvom det burde være en selvfølge, at de største windsurf-firmaer har en form for forum tilknyttet deres hjemmeside, er det desværre langt fra tilfældet. Bic/Tiga, F2 og North har f. eks. aldrig turdet kommunikere med deres brugere, og senest er også Neil Pryde gået i skjul. Så meget desto mere bør man godskrive Starboard for, at man både ser mulighederne i at diskutere med brugerne og ind imellem også tør tage tæskene fra mugne og iltre kunder. Der er en grund til, at Starboards forum er et af windsurf industriens største og mest besøgte: Hvis man er heldig at få trykket på de rigtige taster, kan man få de fleste af firmaets mange eksperter i tale. Og det er vel at mærke eksperter, der ved hvad de taler om - hvilket bl. a. kommer til udtryk ved deres vidende og forholdsvis logiske forklaringer uden for meget "varm luft."
Starboard har en temmelig sjælden kombination af at være innovativ i materialevalg (f. eks.finér) og design (korte/brede boards), samtidig med at man på seriøs vis får arbejdet sig ud af de kvalitetsmæssige brister, der altid opstår (finnekister, bløde spots m.v.). Måske skyldes det, at Starboard synes at være meget tæt tilknyttet (ikke kun geografisk) klodens helt dominerende board-fabrik (Cobra), hvilket sandsynligvis gør det lettere at opfange de fleste konstruktionsfejl og andre dårligdomme forholdsvis hurtigt.
Endelig må det ikke glemmes, at Starboard har en enorm bredde i deres udvalg af boards. Så hvis man af forskellige grunde har hang til Starboards karakteristiske trim, detaljeløsninger eller design, skal man være noget modvillig, hvis man ikke kan finde et board, der passer i éns smag.
Neil Pryde: Udvikling – og (sejladsmæssigt) bedste sejl.
Neil Pryde har et fortjent ry som et innovativt foretagende, som driver windsurf-udviklingen fremad. Bagsiden af medaljen (over-kommerciel ("glat") kundekontakt, skrøbelige designs og ikke altid holdbare løsninger) kan vi jo ikke komme uden om – men vi kan heller ikke komme uden om de (sejladsmæssigt) meget konkurrencedygtige designs, de dyre materialer og de sofistikerede konstruktioner.
Alene ved firmaets størrelse - og ved at de har de bedste sejlere i stalden - har Neil Pryde sandsynligvis det bedste testprogram (m.h.t. funktion, ikke nødvendigvis m.h.t. holdbarhed!). Og så er det nok også noget lettere at gennemteste sejlene, når der – i hvert fald i formula-størrelserne – er næsten 1 kvm. aftrapning mellem sejlene. Andre sejlmærker arbejder ofte med 0,5 kvm aftrapning – og skal vi gætte på, at ikke alle sejlstørrelser da bliver testet lige grundigt?
Hvis man vil forstå een af grundene til de gode sejlegenskaber, kan man kikke lidt på detaljerne. Et par eksempler:
- De vigtigste sejlpinde er 3-delte: En massiv spids ind mod camberen afløses af et relativ tyndt kulrør, der længere ude går over i et kulrør med større diameter. Hos andre mærker er der oftest tale om glasfiber/plastik-tubes i een dimension. Og hos Neil Pryde er sejlpindene for øvrigt limet sammen – ovenikøbet ofte med en lille metalsplit, så man kan tage pindene ud af sejlet, uden de falder fra hinanden.
- Sejlpind-strammerne er konstrueret, så presset mod sejlpinden ligger langt nede mod sejldugen. På den måde er sejlprofilen er næsen ens på begge halser (prøv f. eks. at sammenligne med Gaastra Nitro strammerne, som får agterliget til at "hooke" på den ene halse og danner en slags "spoiler" på den anden halse). Og så kan sejlpindstrammerne for øvrigt strammes/løsnes uden stiftnøgle.
- Camber inducerne er lavet af en så tilpas hård plast-kvalitet, at sejlpindene kun sjældent trykker åbningerne asymmetriske – hvilket så godt som altid sker med Gaastra (Nitro/Neutron), Maui Sails og (til en vis grad) North camberne. Og vigtigst: Hvor andre sejlmærker lader sejlpindene trykke ind i en lomme af nylonbændel, der så igen går ind i camberne, har Neil Pryde nittet en "lomme" af temmelig hård plastik på forliget. Funktionen og præcisionen – når camberne slår over (eller når der skal justeres med "spacere") - ligger milevidt over de andre store sejlmærkers løsninger. P. s.: 2007-udgaven af racesejlene siges at komme med cambere med endnu bedre funktion.
- Måske med undtagelse af North Sails er præcisionen i syningerne uovertruffen, og man skal kikke langt efter folder, skredne sømme etc. Samtidig virker det, som om Neil Pryde er meget gode til at overføre testsejlenes mål til den endelige produktion – i modsætning til flere konkurrenter, der tydeligvis har mere end vanskeligt ved at få reproduceret deres testsejl.
Når det kommer til de sejladsmæssige egenskaber, er der kun lidt tvivl om, at Neil Pryde sætter en standard, som de andre sejlmærker konstant stræber efter at komme op på (for det meste forgæves). Det føles tydeligt, når man får et Neil Pryde racesejl i hænderne efter at have sejlet med andre mærker i en periode. Da er det ligesom at komme hjem igen - den statiske/dynamiske vægt, balancen, forudsigeligheden og stabiliteten fås ikke bedre.
|