Coriolis effekten - konsekvenser for rig og taktik. | |
Vindgradienten er det forhold, at vinden tager til, efterhånden som man bevæger sig opad, bort fra jorden/vandet. Mere rigtigt kan forholdet måske beskrives sådan, at mens luftens bevægelse (vinden) højere oppe i luftlagt kan udfolde sig forholdsvis uhindret, vil friktionen mod underlaget bremse vinden mere og mere op, jo tættere man kommer til jorden/vandet.
De forskellige vindstyrker i forskellige højder har ikke i sig selv indflydelse på vindretningen (den sande vind). Man hvis man bevæger sig, vil den stærkere vind i højden selvfølgelig ha' større effekt på den tilsyneladende vindretning end den svagere vind længere nede vil ha'. På vore sejl er det den forskellige tilsyneladende vindretning tæt ved vandet i forhold til i mastetop højde, der er hovedårsagen til, at vore sejl skal kunne twiste.
Corioliskraften (eller Coriolis effekten) betyder som bekendt, at vindene afbøjes mod højre på den nordlige halvkugle (og mod venstre på den sydlige halvkugle). Årsagen til Corioliskraften ligger i den forskellige rotationshastighed på forskellige breddegrader, og da da rotationshastigheden falder forholdsvis hurtigst op/ned mod polerne, vil (de tilnærmede) cirkelbevægelser som følge af Corioliskraften have stadig mindre radius, jo nærmere man kommer polerne. Resultetet er, at Corioliskraften vil få vinden til at dreje skarpere mod højre i Danmark end i Italien. I praksis betyder Corioliskraften på den nordlige halvkugle, at vinden drejer mod uret rundt om et lavtryk og med uret rundt om et højtryk. Vindretningen er i begge tilfælde næsten parallel med tryklinierne (isobarerne).
Noget tyder på ... http://ww2010.atmos.uiuc.edu/(Gh)/guides/mtr/fw/bndy.rxml (se specielt den interaktive animation, "Boundary Layer Winds (Ekman Balance)" ... at Corioliskraften (eller effekten) aftager ved lavere vindhastigheder – altså i vindhuller eller tæt ved jorden/vandet (forårsaget af friktion mod "underlaget"). Det vil altså sige, at afbøjningen mod højre (på vore breddegrader) vil være lidt større i vindstødene/oppe i en vis højde end i vindhullerne/tæt ved jorden/vandet. Omvendt kan man sige, at det vil virke, som vinden i vindstødene/oppe i en vis højde (relativt) vil slå lidt til højre (med uret). Det vil altså sige, at vindgradientens indvirkning på den tilsyneladende vind og vindretningens relative afbøjning mod højre under et vindstød som følge af Corioliskraften vil modvirke hinanden, når man sejler på bagbords halse. Og vindgradientens indvirkning på den tilsyneladende vind vil blive forstærket en anelse af vindretningens relative afbøjning mod højre under et vindstød som følge af Corioliskraften, når man sejler på styrbords halse.
Konsekvenserne (hvis der altså er nogen!) må bl. a. være, at ...
Hvor stor en effekt taler vi så om? Ja, det vanskeligt forståelige link ... http://www.civil.auc.dk/~i5mb/B8/kysthydr/Vind%20og%20vindbelastning.pdf (skal ved lejlighed undersøges nærmere) ... taler om en vinkelforskel i grænselaget over land i forhold til over vand på ca. 5 grader - så mon ikke Coriolis effekten på, hvor meget et vindstød "slår" vil ligge indenfor disse 5 grader?
Obs.: Hele tankespindet hviler på den antagelse, at man (næsten) kan sætte lighedstegn mellem vinden i højden (den såkaldte geostrofiske vind) og et vindstød tæt ved jorden/vandet.
--
Efterskrift:
For at afprøve tankespindet, er følgende (floromvundne)
spørgsmål blevet afskibet til DM (nov. 2011):
|