Gaastra Vapor  

 

Med den mulige lukning af F2 - der i praksis har været den mest seriøse udfordrer til Starboards formula-dominans - kan man kun hilse velkommen, at Gaastra/Tabou overraskende har lanceret et formula board her ved indgaqngen til det 2-årige udviklings-moratorium (2008-09). Man kan selvfølgelig undre sig over, at boardet præsenteres som en "Gaastra" og ikke en "Tabou" - men måske har det noget at gøre med, at Tabou's designer/shaper, Fabien Vollenveider,  iflg. et vedholdende rygte er mere optaget af bølge-, freestyle- og freeride-boards end af race-boards. At boardet er udviklet af Gaastra teamsejler Steve Allen og hans træningspartner, Hubert Mokrzyski, har måske også haft betydning ...

 

De forskellige formula boards har selvfølgelig nok ærdret sig de senere år (f. eks. er hækkene gennemgående blevet bredere), men det har alligevel været diskuteret, om alle ændringerne nu også har været reelle fremskridt. Det er i hvert fald påfaldene, at nogle formula sejlere har foretrukket eksempelvis F2 III'eren fremfor IV'eren, ligesom mange Starboard sejlere har været lige så konkurrencedygtige med 160'eren som med 161'eren eller 162'eren. Netop Steve Allen har foretrukket SB 160'eren fremfor de senere Starboards, og 160'eren siges da også at have været skabelonen, som man har udviklet Gaastra Vapor'eren ud fra. Det er imidlertid tydeligt, at man i udviklingen af boardet har bevæget sig i samme retning som f. eks. den nye SB 162 (bl. a. den brede hæk og den meget brede og afstumpede snude).

 

Hvis du vil ha' et begreb om boardets sejlegenskaber, opfordres du til at læse Sean O'Brians vurdering på http://www.carbonsugar.com/design/the-new-gaastra-vapor-fw-board.

 

Hvis du ikke er konkurrence sejler, kan du måske få lidt ud af følgende vurdering, baseret på forholdsvis få timers sejlads i løbet af forsommeren. Et boards performance er jo meget afhængig af diverse indstillinger, rig og finne, hvorfor det nok er relevant lige at nævne setup'et:

 

Stropper: Forreste i bageste huller, bageste i midten.

Mastefod: 135 cm fra hæk (= midt i mastesporet).

Rig: NP RSR 10.7 på North Platinum 550 mast (dvs. lidt for topstiv og en del for stiv i forhold til den meget skrøbelige NP X9'er).

Finne: Select Elite R07 Wing Soft 3.5 grader, 70 cm.

 

Generelt sejler boardet meget harmonisk og uden specielle unoder. Det føles noget mere frit end SB 161 - næsten som F2 IV og V - men heldigvis uden F2'ernes lidt "kantede" måde at komme i planing på. Boardet går meget blødt i chop, og på halvvind  (irrelevant i konkurrence - men vigtigt på tursejlads) virker det rasende hurtigt.

 

Også på slør går boardet godt, men af een eller anden grund virker det ukomfortabelt (næsten skræmmende!) at sejle dybt i korte, stejle bølger (chop) i en ordentlig pivert. Muligvis skyldes det snarere setup'et (den lidt for stive CC mast og/eller Select finnen) end boardet, men fristelsen til at søge lidt op i vinden i de værste vindstød er i hvert fald umådelig stor. Sandsynligvis vil næsen ikke fange bølgerne - men helt tryg føler man sig nu ikke ... Jeg plejer ikke at have en center kyllinge-strop monteret, da anvendelse af en sådan dræber al fart. Men for trods alt at få lidt sjælefred eksperimenteres der i øjeblikket med at lave 2 kyllinge-stropper, som (forhåbentlig) både kan give acceptabel fart og acceptabel kontrol (se billede).

 

Her på stedet er vi meget plaget af græs og chop, og med Select finnen virker Vapor'en lidt mere tilbøjelig til at "ventilere" finnen under pres, end jeg husker det fra diverse Starboards og F2 IV. Faktisk har Vapor'en samme afstand fra finnekiste til hæk som SB 161 (ca. 9 cm), så måske er årsagen, at Select finnen er meget bred ved basen (bagkanten flugter faktisk med finnehovedets bagkant), hvorfor den måske har lettere ved at etablere forbindelse med den frie luft bag hækken. Foreløbig er problemet mindsket ved at sætte bageste fodstropper et hak frem, ligesom der er lavet en aftagelig flap til brug på dage med umuligt meget græs (se billeder).

 

Summasummarum: Generelt et dejligt board at sejle, og sandsynligvis meget konkurrencedygtigt med en god pilot. De nævnte betænkeligheder (kontrol i heftig downwind og tendens til at ventilere finnen i chop/græs) vil måske være ikke-eksisterende med anden finne/rig eller for den gode sejler.

 

P. s.: Ved overtagelsen af boardet kundgjorde importøren, at der nok ikke vil komme flere Gaastra Vapor til landet (mit board har serienummer ...0002!). I kontrast hertil diskuteres Vapor'en ivrigt på Gaastras forum, hvilket jo altså kunne indikere en større tilgængelighed ...

 

Som altid, når nyt udstyr skal trimmes, kører der et virvar af mulige løsninger på (ofte indbildte) problemer rundt i ens forvirrede hoved. For det meste ligger løsningen lige for og kan hurtigt og enkelt fikses (f. eks. mastefodsposition, bomhøjde, strop-placering, almindelig tilvænning etc.), og heldigvis er det kun meget sjældent nødvendigt med større og mere radikale indgreb.

 

Desværre har nogle af os tendens til at tænke i "worst case" - altså at løsningen på problemet implicerer mere radikale indgreb (ny finne, nye huller til stropperne, montering af flap etc.). I 90% af tilfældene viser det sig at være skønne spildte kræfter, men for sjælefredens skyld kan man jo lige så godt benytte et par vindstille dage til at forberede sig på, at de usandsynlige løsninger alligevel viser sig at blive nødvendige.

 

Til venstre illustrerer et par billeder nogle mere besværlige løsninger på nogle tidlige småproblemer med Vapor'en - løsninger, som der altså med stor sandsynlighed ikke vil blive gjort brug af efter indkøringsfasen.

 

Som det ses af de to øverste billeder, kan flappen af- og påmonteres efter behov.

 

På nederste billede er den klassiske placering af kyllingestroppen indikeret med blå pile. Denne placering giver stor kontrol - men slatten speed.

De røde pile indikerer placeringerne af to alternative kyllingestropper. Jo længere kyllingestropperne kommer ud mod kanterne, jo mindre kontrol/jo mere speed. Hvis man skulle får brug for maksimal kontrol, kan man evt. benytte den fjerneste kyllingestrop.