Flap.

 

Ken Winner – ophavsmanden til de brede boards – havde et gyldent mål for, hvor langt der minimum skal være mellem finnens bagkant og brættets hæk for at finnen ikke skal trække luft ned langs undertryks-siden, nemlig 3" (altså ca. 7,5 cm). Når Winner (af hensyn til trimmet) af og til ønskede finnen længere tilbage, forsynede han brættet med en fleksibel flap, der forhindrede finnen i at ventilere og give spin out.

 

På moderne formula boards er der ikke fabriksmonteret flap, men selv om der er god afstand mellem finne og hæk, vælger nogle alligevel at sætte en flap på deres formula board. Flest gør det, fordi en flap ...

  • gi'r mindre spin out ved lav hastighed

  • gi'r mindre spin out ved meget tang i vandet

  • gi'r mindre spin out ved lidt halvdårlig teknik

  • gi'r hækken lidt ekstra dynamisk opdrift, som delvist kan hindre brættet i at lette og flyve ud af vandet.

Teoretisk vil en flap (der lettest laves af materialet fra et finne-cover og limes på med epoxy) give lidt mere modstand i vandet – og så må man jo gøre op med sig selv, om man vil betale denne lille pris for at få de nævnte fordele.

  En Starboard 158 med flap.
En F2 FX 100 IV med flap. IVeren er født med variable plader, der bl. a. skal forhindre brættet i at flyve ud af vandet - et problem flappen er bedre til at afhjælpe.