<<                                                                                              x                                                                                                >>


 


Efter små 3 timers kørsel/ca. 180 km på hovedvej A10 er vi fremme på kajen i Frederikshavn. Vi venter på at komme ombord på Stena Saga (se navnet henover bilens front), der 9 timer senere lossede os af på Vippetangen i centrum af Oslo. Færgebilletten (tur/retur) er vundet i en Stena-fotokonkurrence, hvor vi ved juletid indsendte et sommerbillede fra sommerturen 1982 (se billedet her eller her i forstørrelse). I forhold til de foregående års færgeture til og fra Göteborg (+ 360 km for at nå Oslo), er det vild luksus at kunne sejle direkte til Oslo; ja, vi opfatter det vel nærmest som et krydstogt.

Klokken er omkring 9 om morgenen/formiddagen (for nørder: se på skyggerne fra bilerne og kom i hu, at den lange overdækkede passagér-rampe går omtrentligt øst-vest), og tøsernes meget sommerlige dress er tydeligvis kreeret af Mona.

Nå ja, og bilen: Det er en VW K70 med en voldsom 1,8 liters motor og præcis 100 HK (desværre ikke DIN men SAE). Bilen blev købt af Mona hos SMC i Risskov -  men da der ret hurtigt opstod nogle mekaniske problemer på vidunderet, viste det sig, at SMC havde haft bilen i kommission for en fusker i Egå. Det var dog ikke nødvendigt at besvære SMC ret meget, før man gav fuskeren et par kindheste og klar besked om at bringe tingene i orden.

Bil-historisk var det et interessant køretøj, idet modellen egentlig blev udviklet af NSU som lillebror til den banebrydende RO80 (RO stod for "rotations-motor" - en såkaldt Wankel motor; et ældre ægtepar i den lave blok havde en blå-metallic RO80). Vistnok på grund af de store ambitioner i retning af at konstruere avancerede køretøjer gik NSU ned med flaget og blev købt af VW. VW satte sit emblem på fronten af K70eren (K stod for Kolben - altså "stempel-motor") - og pludselig havde VW ejerskab over en teknologi, der gjorde firmaet i stand til efterhånden af lægge produktionen om fra utidssvarende biler med luftkølede hæk-motorer ("boblen", "rugbrødet" ... etc.) til moderne biler med vandkølede motorer med overliggende knastaksler og forhjulstræk. Vores K70 (med dobbelte forlygter) var en efterfølger til den første model, der "kun" havde en 1,6 liter motor med først 75 KH, senere 90 HK.