Er der stadig en lille mulighed for windsurfing fra Åkrogen?
Dette er selvfølgelig et skud fra hoften - men det er på den anden side vistnok den eneste mulighed for at undgå, at windsurfing ved Åkrogen kun er noget, man læser om i historiebøgerne:
Hvis man nu forestiller sig lokaler og faciliteter til windsurfing i området omkring det nuværende toilet i område I (markeret med rødt), vil windsurferne ha' forholdsvis god adgang til det strandområde, der i øjeblikket benyttes til at stikke til havs fra. Stedet er omgivet af meget store grønne områder, og da der ikke vil være adgang til området med bil (bortset fra de kommunale servicevogne), vil der heller ikke være ret mange konkurrerende brugere. Om sommeren holder badegæsterne til ved badebroen længere sydpå, og det forhold vil naturligvis blive endnu mere udtalt, når man ikke kan køre længere end til busvendepladsen. Med den tænkte placering vil der nok ikke være megen synergi med den øvrige sejlsport - men til gengæld vil stedet sandsynligvis kunne være en fin ramme om stævner og lignende arrangementer. Bundforholdene ud for stranden er tålelige, da der ikke er nær så mange sten som længere sydpå, og da man også er på bedre afstand af revet ved Vejlby Hage. Faktisk har stranden og bundforholdene en karakter, så man i det mindste ikke kan udelukke, at en rednings-/sikkerhedsbåd kan sættes i vandet (men det vil ikke være ideelt!). Der er ikke noget dige til at beskytte mod forhøjet vandstand, så bygninger skal hæves lidt op.
Hvis området skal kunne fungere som samlingssted for windsurfere, skal der selvfølgelig kunne køres frem til stedet. De røde pile indikerer en oplagt mulighed for adgangsvej. Det "eneste", der mangler, er, at de såkaldte parkstier f - g, g - h og (delvis) h - d bliver udbygget en anelse, samtidig med at der bliver etableret en bom-ordning, så kun windsurfere med kort eller nøgle har mulighed for at køre frem til området.
|
§ 5. Trafikforhold Stk. 1 Lokalplanområdet vejbetjenes fra henholdsvis Åkrogs Strandvej og Rylevej. Stk. 2 På lokalplankortet er angivet de arealer, der principielt er udlagt til:
Vej A-B.......................................................................... 12 m Vej C-D, C-E, E-F og E-G ........................................... 8 m Sti a-b............................................................................ 5 m Parkstier b-c og d-h-c .................................................. 3 m Parkstier b-e, f-g og h-i.................................................. 2 m Vendepladser mrkt. V .................................................. 15 m Busvendeplads mrkt. BV ......................................... 30 m Parkeringsareal mrkt. P
Stk. 3 Boligerne indenfor delområde III har vejret til Åkrogs Strandvej og Rylevej og vejbetjenes direkte herfra. Stk. 4 Delområde II og IV har vejret til Åkrogs Strandvej og skal vejbetjenes herfra, fra område II via de nye veje C-E, E-F og E-G. Stk. 5 Der skal til godkendelse hos Vejkontoret medsendes et projekt for de i stk. 2 nævnte veje og stier. Stk. 6 Ved vejtilslutninger skal der sikres de nødvendige oversigtsarealer, jf. gældende vejregler. Stk. 7 Der skal reserveres arealer til parkeringsformål i overensstemmelse med „Retningslinjer for anlæg af parkeringsarealer i Århus Kommune“. Stk. 8 Dele af den private fællesvej - Åkrogs Strandvej - beliggende inden for område II, matr.nr. 12gf og matr.nr. 12fo, Vejlby By, Risskov, jf. matrikelkortet side 11 samt lokalplankortet, nedlægges i henhold til Lov om Private fællesveje.
|