Begtrup Vig.

Kort, illustrationer, billeder m.v.:                Tilkørsel - kort over Mols  

                                                              Kort over Begtrup Vig

                                                              Luftfoto af Begtrup Vig

                                                              Detail-kort over nordlige del af Begtrup Vig

                                                              Detail-kort over Stavsøre og Helgenæs nv

                                                              Lidt historie og et par hints om Begtrup Vig.

 

Eg (1).

 

 

Ankomst.

 

Rønde – Egens – Knebel – Knebelbro – Eg – Begtrup Vig.

 

 

Tilrigning.

 

Lige inden grusvejen fra Eg rammer stranden, ligger der en lille græsklædt P-plads/vendeplads til højre ud mod vandet. Efter tilrigning skal udstyret løftes ned over en ganske lille skrænt.

Obs.: Alle sommerhusejere har naturligvis strandret, legesom der er offentlig adgang til strandkanten, men ejeren af selve strandengen er en jorddrot fra Strands. Hvis man er uheldig at blive passet op af manden (tilrigningen sker teknisk set på hans matrikel), kan man efter temperament vælge at fortrække længere østpå langs stranden - eller man kan vælge at please ham og spille op til ham som den store mand, han tilsyneladende selv mener at være. Please-metoden giver mulighed for at fortsætte tilrigningen/surferiet, mens pakke-sammen-og-flytte-sig metoden skåner éns selvrespekt.

 

 

Vand og vind.

 

Der er sandbund på stedet, og først ude over en lille sandbanke kan man starte forholdsvis tæt ved land.

Med stort udstyr kan man selvfølgelig sejle i alle vindretninger. Man tage på ekskursion rundt om Mols Hoved til Skødshoved - eller man kan tage retning mod Helgenæs, hvor man enten kan gå ind mod Kongsgårde eller ned langs Helgenæs’ vestkyst.

Slalom-grejet fungerer bedst i vindretninger fra syd-sydvest til øst. En frisk østlig vind kan være sjov, da bølgerne da ikke bliver alt for store – og i en ikke alt for kraftig sydlig vind kan man sejle tværs over bugten på langs af nogle store rullende bølger.

Bølge-udstyret kan tages i brug i kraftig vind fra syd-sydvest til syd. Her bliver bølgerne pænt store, og da man sejler langs med kystlinien, vil man altid skylle ind i tilfælde af defekt.

 

 

Strands (2).

 

 

Adkomst.

 

Rønde – Egens – Knebel – Knebelbro – Strands – Begtrup Vig.

 

 

Tilrigning.

 

Når grusvejen fra Strands rammer kysten, drejer man til venstre og kører en lille halv kilometer, indtil landskabet bli’r mere åbent. Her er der masser af muligheder for tilrigning – men jo længere østpå man bevæger sig, jo længere skal man vade ud i vandet for at kunne starte. I 2010 blev der etableret en parkeringsplads med tydelige skilte-henvisninger, og i hvert fald i højsæsonen er man sikrest på ikke at blive antastet, hvis man holder sig til P-pladsen og dens umiddelbare nærhed.

 

 

Vand og vind.

 

Igen kan man selvfølgelig sejle i alle vindretninger med stort udstyr. Dog skal man vade langt ud i vandet for at kunne søsætte et bræt med lang finne. Bundforholdene betyder også , at man bestemt skal holde sig fra at sejle for langt østover. Men ellers giver vigen de samme gode muligheder for tursejlads som ”Spot 1”.

I alle østlige vindretninger byder spottet  på dejlig slalom (eller formula) sejlads på fladt vand. Der er en tendens til, at luften fra Ebeltoft Vig bliver presset sammen mellem Mols og Helgenæs og sendt ind i Begtrup Vig med forøget kraft. De (små) bølger, der bygges op, bliver tildels slået i stykker af revene omkring Rønnen.

Vestlige vindretninger er også anvendelige til slalom-sejlads – blot er bølgerne her lidt større og mere kaotiske. Og i sydlig vind kan man (som ved ”spot 1”) fint sejle langs de store rullere i sikker forvisning om, at kommer der defekt, skyller man hurtigt ind på sandstranden.

I hidsig vind er der stort set de samme muligheder for bølge-sejlads som ved ”spot 1”. Forskellen er nærmest, om man foretrækker at starte på styrbords eller på bagbords halse.

 

 

Stranden mellem Eg (1) og Strands (2):

 

Fra hele kysten mellem 1 og 2 kan der windsurfes – men tilrigningsmulighederne er mere begrænsede. Bedste og mest benyttede sted er ud for en gul feriekoloni-bygning, som hedder "Strandsborg".

På nordsiden af den grusvejen langs stranden er der opstillet "Parkering forbudt" skilte, og dem gør man klogt i at rette sig efter i højsæsonen; det er ofte lykkedes nævenyttige sommerhusejere at hidkalde ordensmagten, som ikke har problemer med at dele bøder ud med rund hånd.

 

 

Dragsmur (vest) (3).

 

… er nævnt under beskrivelsen af Dragsmur. Der er vel mest tale om et ”nød-spot”, hvis man har lejret sig ved skydebanen ind mod Ebeltoft Vig, og vinden drejer mod sydvest. Dog kan spottet også bruges som et relativt sikkert sted til slalom-sejlads ved en frisk vind fra nord; specielt om vinteren kan det være en passende overvejelse.

 

 

Stavsøre (4).

 

Der kan muligvis kan være problemer med adgangen til stranden og adkomsten til at opholde sig på stedet. Sommerhusejerne i området kan være lidt rethaveriske, og ved grusvejens start i Stødov/Fejrup er der faktisk opsat et "gennemkørsel forbudt"-skilt. Faktisk  tvivler jeg på, at skiltet er helt regelret opsat, og en rundspørgning hos de lokale (foretaget af Ole Tang) mere end antyder, at fastboerne i området ikke ta'r skiltet alvorligt. Ved passende lejlighed vil jeg nok spørge ind til sagen hos myndighederne.

 

 

Adkomst.

 

Rønde – Egens – Knebel – Vistoft – Begtrup – Kongsgårde – Fejrup – Stavsøre.

 

 

Tilrigning.

 

Grus-/sandvejen fra Fejrup ender direkte ved tilrignings-området. Der er god plads og masser af græs.

 

 

Vand og vind.

 

Man skal ikke mange meter ud, før der er dybt nok til at søsætte brættet. Alle vindretninger mellem syd-sydvest og nordøst kan bruges. Hidsig vind fra de sydlige og vestlige retninger er oftest rimelig stabil, og da er stedet godt egnet til slalom- og bølgesejlads. I frisk vind fra nordlige vindretninger kan det ofte være et problem at finde et sikkert slalom-spot i Århus Bugten – men hvis man fra Stavsøre sejler ind mod Kongsgårde, vil en materiel-defekt ikke være så problematisk.

På ganske stille dage, hvor man desperat kører rundt om Århus Bugten og leder efter en anelse vind til sit store udstyr, kan det eksponerede Stavsøre af og til være løsningen.

Stedet byder på nogle bundgarn, der står vinkelret ud fra kysten. Normalt er de ikke generende – men med tanke på strøm-forholdene rundt om Stavsøre skal man selvfølgelig tage dem med i beregningerne.

Generelt er der en snert af ”uberørthed” over stedet, ligesom vandet normalt er usædvanligt klart og rent.

Et par billeder fra Staveøre: Forbudsskiltet ved Stødov/Fejrup.

                                        Skrænten syd for spottet.

                                        Søsætning, billede 1, billede 2.

                                        Et par solo-sejlere, billede 1, billede 2, billede 3.

                                        En duo, billede 1, billede 2, billede 3, billede 4, billede 5.

 

 

Kongsgårde (mellem Dragsmur Vest (3) og Stavsøre (4)).

 

Et par hundrede meter ønø for molen i Kongsgårde er der et meget stort græsareal, der er perfekt for tilrigning. Spottet ligger perfekt til nordlig vind, hvor sideshore-vinden har tendens til at stuve sig sammen forholdsvis tæt ved land, samtidig med at man ved haveri uden videre falbelader bliver sat nænsomt op på stranden på nordsiden af Helgenæs. Af samme grund benyttes spottet mest ved vintertide.