Hvilket grej: Freeride, freerace eller slalom?

 

Sommeren 2013.

 

Henover sommeren har to store windsurf magasiner beskæftiget sig med det spørgsmål, mange af os fra tid til anden stiller os: Hvilket udstyr (slalom, freerace eller freeride) bør vi egentlig sejle med? Præcision og nuancer går selvfølgelig tabt, når man forsøger at lave et ekstrakt. Men her er i hvert fald nogle stikord til artiklerne.

 

--

 

Første artikel kan læses i det tyske "surf" magasin nr. 7, juli 2013:

 

 

Tyskernes problemformulering.

 

Under overskriften "Systemvergleich: Freeride, Freerace, Slalom. Fantastisch oder Fehlkauf?" sætter tyrkerne sig for at undersøge, hvilken type board og sejl man skal investere i, hvis man gerne vil sejle fra de fleste på sit home-spot.

 

 

Tyskernes test-setup.

 

4 personer med forskellige niveauer (én PWA-sejler, to "surf"-testere og én "hobby-sejler"), benytter i første omgang deres egne yndlingssejl (fra et 8.6 kvm. Severne Reflex slalom sejl til 7.8 kvm. freerace sejl (Gaastra Phantom og North Ram)), mens forskellige slaom-, freerace- og freerideboards fra RRD og Starboard (tilpasset sejlstørrelserne) byttes rundt mellem deltagerne.

I en anden fase af testen lader man også de 4 sejlere forsøge sig med andre slalom-, freerace- og freeridesejl.

 

 

Tyskernes konklusioner, boards.

  

Planing:

 

Man sammenligner slalomboard/freerace-board/freeride-board med samme volumen, men ikke med samme længde-bredde forhold (slalomboard bredest/kortest, freeride-board smallest/længst):

 

Freeride- og freerace-boards er tydeligt tidligst planende. "surf" forklarer det med, at selvom freride- og freeraceboards godt nok er smallere end slalomboards, har de samtidig et længere scoop-rocker forløb, der ikke danner en stor "bov-bølge" foran boardet i opplanings-fasen.

 

Når boards'ene først er i planing, glider slalomboards (og tildels freeraceboards) bedre gennem vindhullerne p.g.a. af deres bredere hæk og større finne.

  

Speed:

 

3 sejlere (PWA-manden og de to testere) opnåede højeste topfart på slalomboards, mens hobby-sejleren var hurtigst på freeraceboards. Men taler vi om gennemsnitshastighed over lidt længere strækninger, var i hvert fald den ene tester hurtigere på freeraceboards, mens hobby-sejleren tilsyneladende både var hurtigere på freeraceboards og freerideboards.

 

Kontrol:

 

Alle fornemmede mindst kontrol, når de sejlede slalomboard. En manglende kontrol, der for de mindre efne sejlere betød, at i hvert fald gennemsnitsfarten var højere på freerace- og (tildels) freerideboards.

 

Jibing:

 

Freeride-boards jiber bedst.

 

 

Tyskernes konklusioner, sejl.

 

Planing:

 

Camberløse sejl (freeridesejl) planer tidligst uden pumpe-hjælp.

 

Speed:

 

Camber-sejl er hurtigere og mere stabile, når det blæser meget.

 

Manøvrer:

 

Camberløse sejl er langt bedre i manøvrer.

 

Race-sejl eller freerace-sejl:

 

PWA-sejleren: "Fordi jeg i konkurrencer må sejle med "upassende" store sejl, vælger jeg slalomsejl. Under konkurrenceforhold er de marginalt stabilere - og derfor en anelse hurtigere. Hobbysejlere ville under samme forhold forlængst have skiftet til et mindre sejl."

 

De fleste andre sejlere var mindst lige så hurtige med freerace-sejl som med slalomsejl - selv godt powered op. Freerace-sejl er lettere at rigge og har bedre "handling."

 

Normal windsurfere (altså ikke-konkurrence windsurfere) vil kun yderst sjældent (om nogensinde!) kunne udnytte slalomsejls teoretiske speed-potentiale.

 

 

Summasummarum.

 

High-end race-grej versus freerace-grej: Selv for "ambitiøse windsurfere" er freerace-grej lige så hurtigt. Og så  planer det tidligere, planer fint gennem vindhuller og har bedre jibe-egenskaber. Freerace-grej gi'r den bedste kombination af planing, speed og kontrol. Kun windsurfere på regatta-niveau kan profitere af slalom-grej!

 

--

 

Noter til den tyske test:

 

- Tyskernes setup er lidt mere kompliceret end briternes (se nedenfor), idet man - meget relevent - ta'r udøvernes niveauer med i betragtning.

 

- Mit gæt er, at de fleste af os er på niveau med "hobby-sejleren"; med hensyn til evne til at tæmme de vilde slalomboards vil enkelte i vores gruppe MÅSKE nærme sig "surf"-testernes niveau. Øvelse gør jo mester ...

 

---

 

Den anden artikel kan læses i det britiske "Boards Windsurfing Magazine, Flatwater Annual Spring-Summer 2013"; kan bestilles på boards.co.uk:

 

 

Briternes problemformulering.

 

Under overskriften "Dedicated To the Job" prøver briterne at svare på spørgsmålet: "Hvis du tilhører gruppen, der høvler frem og tilbage med en jibe i begge ender - hvor dedikeret udstyr bør du da ha'?"

 

 

Briternes test-setup.

 

3 grej-pakker testes mod hinanden:

 

Freeride pakken inkluderer:

Tabou Rocket 115 LTD (115 liter, 66 cm bred, 38 cm Tabou standardfinne)

Simmer VMax 7.2 kvm. (no-cam, 6 sejlpinde, forlig/bom: 467/210 cm).

 

Freerace pakken inkluderer:

Tabou Speedster 75 LTD (118 liter, 75 cm bred, 44 cm Tabou standardfinne)

Simmer 2XC 7.1 kvm. (2 cams, 6 sejlpinde, forlig/bom: 459/211 cm).

 

Slalom pakken inkluderer:

Tabou Manta 71 TEAM (116 liter, 71 cm bred, 38 cm F-Hot finne)

Simmer SCR 7.0 (4 cams, 8 sejlpinde, forlig/bom: 465/205 cm).

 

Tester Adrian Jones "and the Clones" (alle udstyret med en anonymiserende sort hjelm med visir á la "The Stig" fra "Top Gear"!) skiftes til at sejle "pakkerne" mod hinanden på fladt vand og i uroligt vand  på Tenerife. Testernes niveau må antages at være éns og meget højt.

 

 

Konklusioner (for "pakkerne" som sæt).

 

Tilrigning:

 

Tilrigningen er ikke MEGET lettere med no-cam freeride sejlet p.g.a. den smalle mastelomme.

 

Opplaning:

 

Freeride sejlet producerer mest rå power i opplanings fasen, men det smallere freeride board og den mindre kraftfulde finne modvirker denne fordel. Opplaningen er dog mindre teknisk med freeride pakken end med de andre pakker.

 

Freerace pakken planer lidt hurtigere op end de andre pakker.

 

Race pakken burde plane hurtigt op, men sejlet følles tungere og stivere, hvorfor race pakken er sløvere til opplaning end de andre pakker. Men ER udstyret først kommet i planing, overgår accellerationen langt de andre pakker.

 

Planing gennem vindhuller:

 

Her taber freeride pakken. Freerace og slalom pakkernes camber-sejl beholder profilerne gennem vindhullerne, mens freeride pakkens no-cam sejl "kollapser".

  

Speed i fladt vand:

 

Race pakken er hurtigst, men fysisk mest krævende. Det er en alt-eller-intet pakke: Letter man lidt på presset i sejlet, får man kontrol-problemer.

 

Freerace pakken ligger forholdsvis tæt op ad race pakken, men er lidt mere tilgivende.

 

Freeride pakken kan sejles så hårdt eller så "laid-back", som man ønsker - og altid under kontrol. Mens slalom og freerace pakkerne forsætter med at accellerere i hvert vindpust, når freeride pakken hurtigere sin tophastighed.

  

Speed i uroligt vand:

 

Når behovet for kontrol vokser, bliver freeride pakken straks mere konkurrencedygtig - specielt for ikke-topsejlere. Og selv testerne (med det høje niveau) var til tider hurtigere med freeride pakken ned med freerace pakken.

 

Slalom pakken kunne stadig være hurtigst - men kun hvis modet, teknikken, styrken og udholdenheden var til stede.

 

Jibing:

 

Freeride pakken er bedst - mest p.g.a. at sejlet ikke er så "stift". Freeride boardet er også mere tilgivende at jibe med, men det er boardet (ikke sejleren), der bestemmer kurven. På det punkt er specielt slalom boardet lidt bedre - for den meget øvede!

 

 

Summasummarum.

 

Freeride pakken er sjovere og mere komfortabel - og giver meget performance for sejlere med en halvdårlig teknik. I uroligt vand kan udstyret til tider fuldt ud konkurrere på fart med freerace og slalom pakkerne. I fladt vand og i vindhullerne halter performance lidt efter.

Anbefales!

 

Freerace pakken kan vælges, fordi den er et kompromis; men pakken kan også fravælges, fordi den ikke er kompromis nok (ligger for tæt op ad slalom pakken). Dog er freerace riggen lettere og langt mere vandstarts-venlig end slalom riggen.

 

Slalom pakken er som forventet: Hurtig og skræmmende! Man skal være meget god for at få noget ud af udstyret, og man risikerer let at blive demotiveret.

 

Briterne slutter af med denne meget operationelle anbefaling: "And before leave it at that, how about this for a thought ... why not put the Freeracing rig with all the benefits of stability, speed and extra glide through the lulls onto the Freeride board, with its control, comfort and fun factor? Well, we did, and to be honest, it was arguably the best and most all-round setup of them all."

 

--

 

Noter til den britiske test:

 

- Pakkerne var udstyret med sejl omkring 7 kvm. - altså en sejlstørrelse, som de fleste af os vel kun ta'r frem, når det blæser op mod 10 m/s. Altså det vi nok vil kalde hektiske forhold.

 

- Den meget stor forskel i bredderne af de sammenlignede boards virker lidt overdreven i forhold til, hvad man normalt ville sammenligne (afspejler Tabous modelpolitik). Det valgte freerideboard er 8 - 12 cm smallere end de andre boards, og freeraceboardet er 4 cm bredere end slalomboardet!

 

- Valget af Simmer sejl gør testen en anelse uigennemskuelig. Tests i forskellige magasiner antyder, at de enkelte Simmer modeller kan stritte lidt i alle retninger.

 

- Vedr. planingsegenskaber: Det fremgår ikke, hvor meget testerne pumper - men mon ikke de går til den, deres niveau taget i betragtning?

 

---

 

Så altså ...

 

Den tyske undersøgelse udgrænser nærmest slalom gear som værende ideotisk for vi normale windsurfere at beskæftige os med. Om vi derefter vil vælge freeride eller freerace udstyr, overlader tyskerne til læsernes temperament at afgøre (i vind til 7.8 - 8.6 kvm. sejl).

 

Den britiske undersøgelse ta'r os i hånden og fortæller os, at et freeride board med en freerace rig er sagen for majoriteten af os (i vind til 7.0 kvm. sejl).