Starboard 161  

SB 161 (162 liter) fik - i lighed med flere andre samtidige formula boards fra andre fabrikater - en noget bredere hæk (målt på "one-foot-off") end 160'eren. Et bredere bræt betyder større afstand mellem brættets midterlinie og fodstropperne, og for at få brættet til at ligge højt på vandet (i virkeligheden vistnok en omskrivning af at kunne få brættet op at køre på den læ kant) fandt Starboard det nødvendigt med en mere kraftfuld finne end Drake/Debo R13 +8 soft. Boardet blev derfor leveret med en Drake-udgave af en såkaldt Deboichet R19 Soft --. R19'eren er oprindelig en 75 cm udgave af R13 finnen, som er afkortet med 5 cm, og som derfor har forholdsvis kantet planshape og tykt tværsnit ned mod finne-spidsen. Inden man eventuelt opgraderer til den "ægte vare" (Debo. R19), bør man være opmærksom på, at mange sejlere har erfaret, at denne finne er alt for stiv og ikke fungerer på 161'eren. I mangel af en passende blød finne kan man måske opnå lidt af samme effekt ved at flytte fodstropperne en smule ind mod brættets midte?

 

Som sædvanlig for Starboards nye formula boards har 161'eren være involveret i mange sejre i konkurrencer verden over. Det kan imidlertid ikke skjule, at boardet fra starten fik et ry for at være lidt mere teknisk at sejle end 160'eren. Her er en (tidlig) vurdering af 161eren af Nikolaj Kruppa fra et indlæg på Riders' forum, 11. jan. '07:

"Det korte af det lange er, at det kræver flere lårmuskler og koncentration at sejle brættet optimalt. Men hvis man har kræfter til at

sejle brættet optimalt giver det til gengæld fuld bonus! Jeg er sikker på at brættet vil vinde mindst lige så mange sejladser som

160''eren gjorde sidste år. Så hvis bare du forventer at være i ordentlig form bliver det et fint bræt for dig. (...) Men efter 3-4 hårdvindskurser på en dag, kan det da godt være, at du kommer til at savne 160''erens godmodighed...."

 

Fra én af de første internationale konkurrencer, som 161'eren deltog i (Calema Midwinters 2007 i Florida), refererer Steve Bodner: "Towards the end of the day yesterday I saw the guys on the Starboard and F2 boards really struggling for control as the breeze came up. Even the Pro sailors were searching for a chicken strap to put on their boards." (http://www.stevebodner.blogspot.com/).

 

Mere gennemsnitlige sejlere, der måske ikke har samme behov for at sejle deres formula board til grænsen, har generelt været glade for 161'eren. Brættet kan dog virke lidt "klisterende" og (subjektivt!) sløvt, ligesom nogle ikke helt kan forlige sig med det kantede design fremme ved snuden, som kan give en oplevelse af, at boardet bremses lidt op, når man kører ind i korte, stejle bølger (chop).